Toyota BZ Forum banner
201 - 220 of 295 Posts
Ter referentie, eerder deze week kreeg ik dit resultaat op een EA 350kW DCFC, op mijn 2023 Solterra (AWD, CATL) met een warmere batterij.

bij 30% netto laadtoestand:
Volt 361, Ampère 195,1, kW 70,43, Batterij 86-87.8F.

De warmere batterijtemperatuur hielp enorm.

Ik hoop dat Toyota de laadsnelheid niet beperkt tot 50 kW bij ongeveer 56F, zelfs niet op de 2024 CATL-modellen. Yuk. Deze "winter" (winter aan de kust van Californië... misschien 55 als maximumtemperatuur de meeste dagen), zal ik het opnieuw proberen als de batterij koud is (mijn 2023 CATL).

View attachment 2325

View attachment 2324
Brengt het onderwerp batterijvoorkonditionering ter sprake, wat sommige EV's hebben op basis van hun navigatie, zoals Tesla doet wanneer het een superchargerstation nadert. Ik heb gelezen dat de nieuwe GM EV's dit ook hebben met laadstations waarnaar wordt genavigeerd met Google Maps.

Ter referentie, eerder deze week kreeg ik dit resultaat op een EA 350kW DCFC met mijn 2023 Solterra (AWD, CATL) met een warmere batterij.

bij 30% netto laadtoestand:
Volt 361, Ampère 195,1, kW 70,43, Batterij 86-87.8F.

De warmere batterijtemperatuur hielp enorm.

Ik hoop dat Toyota de laadsnelheid niet beperkt tot 50 kW bij ongeveer 56F, zelfs niet op de 2024 CATL-modellen. Yuk. Deze "winter" (winter aan de kust van Californië... misschien 55 als maximumtemperatuur de meeste dagen), zal ik het opnieuw proberen als de batterij koud is (mijn 2023 CATL).

View attachment 2325

View attachment 2324
De bz4x-handleiding is een beetje vaag over batterijvoorkonditionering. Er staat dat de tractiebatterijverwarming aangaat als de temperatuur laag is (geen temperatuur gespecificeerd) en aan blijft totdat de laadkabel wordt losgekoppeld.

De laatste laadgegevens van vandaag, een warmere dag en bijna 40 mijl gereden om bij de oplader te komen, dus de batterij moest warm zijn.

2024 bz4x XLE AWD;

Omgevingstemperatuur 80 graden, 28% tot 80% SOC, 32 minuten, maximale laadsnelheid 94 kW.
Image

Image

Image

De uiteindelijke cijfers waren...
Image

Image

Image
Image

Attachments

Dat lijkt op de warme CATL-cel 2024 laadsnelheid van ongeveer 120 - NetSoC.

De 2023 CATL is ongeveer 100 - NetSoC.

Dat zijn goede vuistregels om te gebruiken wanneer de oplader werkt, geschikt is voor de taak en het accupakket warm genoeg is.

Ik zou die betere laadsnelheid graag op mijn 2023 willen hebben, samen met 3x10-80% laadsessies per rollende periode van 24 uur.

Het zou mijn auto van niet echt bruikbaar voor roadtrips in het westen van de VS naar nauwelijks toereikend maken, IMO.

Dat lijkt op de warme CATL-cel 2024 laadsnelheid van ongeveer 120 - NetSoC.

De 2023 CATL is ongeveer 100 - NetSoC.

Dat zijn goede vuistregels om te gebruiken wanneer de lader werkt, geschikt is voor de taak en het accupakket warm genoeg is.

Ik zou die betere laadsnelheid graag op mijn 2023 willen hebben, samen met 3x10-80% laadsessies per rollende periode van 24 uur.

Het zou mijn auto van niet echt bruikbaar voor roadtrips in het westen van de VS naar nauwelijks adequaat maken, IMO.
Heeft iemand gerapporteerd wat er daadwerkelijk is gebeurd als er een 4e CCS1-lading in die periode van 24 uur is genomen... Of een 5e lading wat dat betreft?

Voor de US 2023 CATL Solterra heb ik begrepen dat de laadsnelheid daalt tot ongeveer 11 kW zodra de rollende 24-uurs limiet is bereikt.

Voor de US 2023 CATL Solterra heb ik begrepen dat de laadsnelheid daalt tot ongeveer 11 kW zodra de rollende 24-uurslimiet is bereikt.
Volgens Toyota kan de batterij, als een 2024 bZ4X de aanbevolen limiet van drie DC-snellaadsessies (van laag tot 80% lading) per dag overschrijdt, een verminderde laadefficiëntie ervaren en mogelijk langere laadtijden de volgende dag, wat de algehele batterijgezondheid in de loop van de tijd beïnvloedt; Opladen met Level 1 en Level 2 AC blijft echter onaangetast door deze beperking.

De reden dat ik het vraag, is dat bepaalde woorden in de waarschuwingen van Toyota de indruk wekken dat er waarschijnlijk dingen met de batterij en het opladen zouden kunnen gebeuren, maar niet definitief. Er is AANBEVOLEN, KAN en MOGELIJK. Dus laten we even aannemen dat dit geen dagelijkse taak is, maar dat je één roadtrip van 700 mijl of twee per jaar hebt. Zou je dan daadwerkelijk de woede van Toyota op je hals halen en langzamer opladen, of is dit hun vrijbrief voor het geval je later een probleem hebt?

Volgens Toyota kan een 2024 bZ4X, als deze de aanbevolen limiet van drie DC-snellaadsessies (van laag naar 80% lading) per dag overschrijdt, een verminderde laadefficiëntie ervaren en mogelijk langere laadtijden de volgende dag, wat in de loop van de tijd van invloed is op de algehele batterijconditie; Level 1 en Level 2 AC-laden blijven echter onaangetast door deze beperking.

De reden dat ik het vraag, is dat bepaalde woorden in de waarschuwingen van Toyota de indruk wekken dat er waarschijnlijke dingen zouden kunnen gebeuren met de batterij en het opladen, maar niet definitief. Er is AANBEVOLEN, KAN en MOGELIJK. Dus laten we er even van uitgaan dat dit geen dagelijkse taak is, maar dat je één roadtrip van 700 mijl of twee per jaar hebt. Zou je daadwerkelijk de toorn van Toyota op je hals halen en het opladen vertragen, of is dit hun vrijbrief voor het geval je later een probleem hebt?
Het volgende komt uit een Reddit-bericht over hetzelfde onderwerp:

"Maak je er geen zorgen over. Het is eigenlijk zoiets als 3,8 keer opladen van 10-80% binnen 24 uur, of ongeveer 266% van het opladen. Roadtrips zien er meestal uit als steeds weer opladen van 10 of 15% naar 60%, en dus eindig je in het algemeen vaak met opladen, maar bereik je de 266% niet binnen een dag. Hoe dan ook, er gebeurt niets ergs en de auto gaat niet kapot of stopt met opladen. De oplaadsnelheden KUNNEN echter lager worden ALS je genoeg 'punten' hebt verzameld tijdens het rijden. Welke slechte rij- en oplaadgewoonten dan ook in de context van de levensduur van de batterij, zullen ervoor zorgen dat je deze punten verzamelt, en hoe meer punten je hebt, hoe langzamer het opladen uiteindelijk kan worden."

Het is bijna zo geformuleerd dat ze je niet kunnen tegenhouden, maar als er iets misgaat, "weten ze" of/wanneer het gebeurt

Ik laad misschien eens per maand op bij een DC-snellaadstation en de laadsnelheid is ongeveer hetzelfde wanneer ik daar kom, ik doe het niet de hele tijd

Discussion starter · #214 ·
Het volgende komt van een Reddit-post over hetzelfde onderwerp;

"Maak je geen zorgen. Het is eigenlijk zoiets als 3,8 ladingen van 10-80% binnen 24 uur, of ongeveer 266% van het opladen. Roadtrips zien er meestal uit als opladen van 10 of 15% naar 60% keer op keer, en dus eindig je in het algemeen vaak met opladen, maar bereik je de 266% niet binnen een dag. Hoe dan ook, er gebeurt niets ergs en de auto zal niet blokkeren of stoppen met opladen. De oplaadsnelheden KUNNEN echter lager worden ALS je genoeg 'punten' hebt verzameld tijdens het rijden. Welke slechte rij- en oplaadgewoonten dan ook in de context van de levensduur van de batterij, zullen ervoor zorgen dat je deze punten verzamelt, en hoe meer punten je hebt, hoe langzamer het opladen uiteindelijk kan zijn."
Ik weet dat tenminste @kat en een andere poster hier de limiet hebben bereikt tijdens een roadtrip. Die limiet ligt onder de 600 mijl, wat gemakkelijk haalbaar is in een dag. In de winter is het waarschijnlijk minder dan 500 mijl. Ik denk dat de bewoording waarnaar je verwijst een van de problemen is die mensen hebben met de manier waarop Toyota het probleem heeft aangepakt.

Ik ben een Chinese gebruiker en we zijn teleurgesteld over het Japanse hoofdkantoor van Toyota, omdat dit model een wereldwijd model is en het relevante softwaresysteem alleen door het hoofdkantoor van Toyota kan worden geautoriseerd. We proberen een radicalere oplossing, waarbij we contact opnemen met CATL-ingenieurs om rechtstreeks de ECU van de stroomaccu te ontwikkelen, en twee voertuigen hebben het probleem van langzaam opladen opgelost en testen de stabiliteit (0~100% bij kamertemperatuur gedurende een uur, ongeveer 1,5 uur bij lage temperatuur).
Kunt u dit alstublieft uitleggen. Hoe heeft u twee voertuigen getest?

Ik heb een 2023 AWD Bzx4. De snelste lading die ik ooit heb gehad was 74 kW, maar gemiddeld krijg ik maar 37 kW. Ik heb hem vandaag naar de dealer gebracht en ze lieten me een instelling op het dashboard zien die je kunt gebruiken voor de laadsnelheid. De mijne stond al op Max. Het is behoorlijk teleurstellend hoe langzaam dit ding oplaadt. Maakt het ineffectief om buiten de stad te rijden. Bedankt voor het opladen met Electrify America. Voor hulp kunt u ons 24 uur per dag bellen op 1-833-632-2778.

De 2023 AWD in Noord-Amerika heeft een CATL-batterijpakket. Wanneer deze warm is, is uw laadsnelheid ongeveer 100 minus de aangegeven laadtoestand.

Dat wil zeggen, 100 - 26 is 74.

Als uw laadtoestand 26% is, is de laadsnelheid ongeveer 74 kW.

Naarmate de laadtoestand toeneemt, daalt de laadsnelheid met ongeveer 1 kW voor elke 1%.

Boven de 80% daalt de snelheid nog verder.

En dit is alleen als de batterij warm is. Als deze koel of koud is, krijgt u een veel lagere laadsnelheid.

Ja, dit is waardeloos.

De 2023 AWD in Noord-Amerika heeft een CATL-batterijpakket. Wanneer warm, is uw laadsnelheid ongeveer 100 minus de aangegeven laadtoestand.

Naarmate de laadtoestand toeneemt, daalt de laadsnelheid met ongeveer 1 kW voor elke 1%.

Boven de 80% daalt de snelheid veel verder.

En dit is alleen als de batterij warm is. Als deze koel of koud is, krijgt u een veel lagere laadsnelheid.

Ja, dit is waardeloos.
Zeker waardeloos! Ik denk dat ik mijn lease moet annuleren.

De 2023 AWD in Noord-Amerika heeft een CATL-batterijpakket. Wanneer warm, is uw laadsnelheid ongeveer 100 minus de aangegeven laadtoestand.

Naarmate de laadtoestand toeneemt, daalt de laadsnelheid met ongeveer 1%.

Boven de 80% daalt de snelheid nog verder.

Ja, dit is waardeloos.
Met mijn 2024 xle awd-versie zag ik kortstondig 104, meerdere keren in de midden 90, allemaal bij het starten onder de 20% SOC en allemaal bij warmere temperaturen. Ik zag echter ook een lagere dan verwachte laadsnelheid tijdens een roadtrip met een dag van 95 graden, na een paar uur rijden. Hoge temperaturen helpen ook niet per se.

Zeker kut! Ik denk dat ik mijn leasecontract misschien moet annuleren.
Als je de auto al hebt ontvangen, is er geen sprake van het "annuleren" van een leasecontract. Je bent verantwoordelijk voor de restwaarde en de lopende kosten van de lease.

• Like
Reactions: osiris11
201 - 220 of 295 Posts