Nou, de Chargepoint-app zegt "Gebaseerd op 2024 bZ4X", dus het past het bedrag op de een of andere manier aan.
Bij piekvermogen kon de 6,6 kW L2 EVSE in 7 uur en 27 minuten maximaal 49,17 kWh leveren.
Hun aantal van 44,3518 kWh is 90,02% van 49,17 kWh. Dat is ongeveer de juiste factor om aan te passen voor de efficiëntie van de ingebouwde L1/L2 AC-oplader op de 2023-2025 bZ4X/Solterra/RZ.
Dus daar komt dat getal vandaan. Het is uit de lucht gegrepen, gebaseerd op hoeveel (bij piekvermogen) die EVSE
zou kunnen leveren.
Nu, over wat de auto zegt...
Netto capaciteit is ongeveer 66 kWh, misschien zit er tussen de zogenaamde 0% en 100% niveaus (niet de werkelijke laadstatus van het pakket, maar wat de auto typisch toont) 64 kWh. Dus 100% - 44% (weergegeven) is 56%. Dat is 35,84 kWh (ik zou niet zoveel cijfers moeten tonen omdat de resolutie van het weergegeven laadniveau 1% eenheden is).
De auto zegt dat hij 37,296 kWh aan het batterijpakket heeft toegevoegd. Nou, binnen de ruwe schattingen hebben we een getal dat behoorlijk dichtbij is.
De ingebouwde AC-oplader is ongeveer 90% efficiënt, dus laten we de 37,296 delen door 0,9. Dat is 41,44 kWh. Ik vermoed dat dit ongeveer de werkelijke hoeveelheid AC-energie is die is gebruikt om de 37,296 kWh toename in batterijlading te krijgen.
Maar het verschil tussen 49,17 kWh (mijn terug berekende hoeveelheid energie waarvan de Chargepoint-app waarschijnlijk dacht dat die daadwerkelijk, mogelijk, misschien werd verbruikt) en 41,44 kWh... nou, laat me ingaan op
dat verschil.
Als de auto op 44% netto laadstatus staat, aan een 6,6 kW L2-oplader, zal hij vrijwel de volledige 6,6 kW trekken, tenzij je de auto opdraagt om de AC-laadstroom te beperken. Maar na ongeveer 90% neemt de werkelijke hoeveelheid die hij verbruikt af naarmate 100% netto laadstatus wordt benaderd.
Hier is een historische L2-laadsessie (thuis) op een 40A EVSE die de volledige 7,2 kW bruto snelheid levert die de auto kan trekken (6,6 kW netto snelheid na vermenigvuldiging met 90% voor de verliezen van de ingebouwde oplader):
16:59 is de ontkoppeltijd, niet de tijd van de laadonderbreking. Die laadsessie liep van 09:41 tot 15:50 (369 minuten of 6 uur en 9 minuten). Dit is duidelijk hoger dan de Chargepoint-app, die de EVSE beperkt tot 6,6 kW, niet 7,2 kW.
Maar het belangrijkste is hoe lang het opladen duurt als het afneemt, aangezien Chargepoint waarschijnlijk van die hele tijd uitgaat dat de auto 6,6 kW verbruikt.
Mijn afname begon om 14:51 en duurde tot 15:50. Dat is een vol uur dat
niet op 7,2 kW was. Dus als uw 7:27 sessie 6:27 bij 6,6 kW (bruto) was en een extra uur gefactureerd tegen 6,6 kW... dan bedriegt het u.
Hier is een 90% tot 100% (netto) laadsessie op mijn L2 EVSE:
Werkelijke tijd 12:10 tot 13:41. Dus 8,0524 kWh (bruto) in 89 minuten. Duidelijk niet 7,2 x 1,5 uur.
Ik kan uit mijn gegevens niet afleiden wat de netto laadstatus is wanneer de afname begint.
Laten we eens kijken of de extra 0,5 uur opladen het verschil tussen 49,17 en 41,44 kWh kan verklaren. Laten we het van de andere kant benaderen en aannemen dat het verschil van 7,73 kWh bij een snelheid van 6,6 kW is. Dat zou 1,17 uur extra zijn, niet de extra 0,5 uur die in het afnamegedeelte is doorgebracht.
Oh, nou, ik kan niet het hele verschil verklaren, slechts ongeveer de helft.
Heeft iemand betere ideeën? Heb ik iets gemist?