Toyota BZ Forum banner

Opladen (bedrag) afwijking

343 views 7 replies 4 participants last post by  ezfe  
#1 ·
Vorige week had ik een dagtrip vanaf Newark airport, dus ik maakte gebruik van het gratis opladen daar om mijn auto op te laden terwijl ik weg was.

Ik activeerde het opladen via de Chargepoint App. Het toont aan dat ik 44,3518 kWh heb toegevoegd. De Toyota App meldt dat dezelfde lading slechts 37,296 kWh heeft toegevoegd. Dat is een behoorlijk significante afwijking. Het maakt voor mij niet veel praktisch verschil, maar ik ben benieuwd of iemand kan uitleggen waarom dit grote verschil in laadhoeveelheden bestaat:

Image

Image

#2 ·
Interessant dat uw Toyota-app specifieke laadsessie-informatie rapporteert (die van mij niet). Ik heb de Google Play Store gecontroleerd... geen update beschikbaar.

Hoe dan ook, voor zover ik weet, zal de hoeveelheid energie die door de lader wordt geleverd nooit gelijk zijn aan de hoeveelheid energie die in de batterij wordt opgeslagen. Dit komt doordat een deel ervan verloren gaat aan warmte, en van de laadcomponenten van de auto.

Dat is echter een grote discrepantie!

#3 ·
Nou, de Chargepoint-app zegt "Gebaseerd op 2024 bZ4X", dus het past het bedrag op de een of andere manier aan.

Bij piekvermogen kon de 6,6 kW L2 EVSE in 7 uur en 27 minuten maximaal 49,17 kWh leveren.

Hun aantal van 44,3518 kWh is 90,02% van 49,17 kWh. Dat is ongeveer de juiste factor om aan te passen voor de efficiëntie van de ingebouwde L1/L2 AC-oplader op de 2023-2025 bZ4X/Solterra/RZ.

Dus daar komt dat getal vandaan. Het is uit de lucht gegrepen, gebaseerd op hoeveel (bij piekvermogen) die EVSE zou kunnen leveren.

Nu, over wat de auto zegt...

Netto capaciteit is ongeveer 66 kWh, misschien zit er tussen de zogenaamde 0% en 100% niveaus (niet de werkelijke laadstatus van het pakket, maar wat de auto typisch toont) 64 kWh. Dus 100% - 44% (weergegeven) is 56%. Dat is 35,84 kWh (ik zou niet zoveel cijfers moeten tonen omdat de resolutie van het weergegeven laadniveau 1% eenheden is).

De auto zegt dat hij 37,296 kWh aan het batterijpakket heeft toegevoegd. Nou, binnen de ruwe schattingen hebben we een getal dat behoorlijk dichtbij is.

De ingebouwde AC-oplader is ongeveer 90% efficiënt, dus laten we de 37,296 delen door 0,9. Dat is 41,44 kWh. Ik vermoed dat dit ongeveer de werkelijke hoeveelheid AC-energie is die is gebruikt om de 37,296 kWh toename in batterijlading te krijgen.

Maar het verschil tussen 49,17 kWh (mijn terug berekende hoeveelheid energie waarvan de Chargepoint-app waarschijnlijk dacht dat die daadwerkelijk, mogelijk, misschien werd verbruikt) en 41,44 kWh... nou, laat me ingaan op dat verschil.

Als de auto op 44% netto laadstatus staat, aan een 6,6 kW L2-oplader, zal hij vrijwel de volledige 6,6 kW trekken, tenzij je de auto opdraagt om de AC-laadstroom te beperken. Maar na ongeveer 90% neemt de werkelijke hoeveelheid die hij verbruikt af naarmate 100% netto laadstatus wordt benaderd.

Hier is een historische L2-laadsessie (thuis) op een 40A EVSE die de volledige 7,2 kW bruto snelheid levert die de auto kan trekken (6,6 kW netto snelheid na vermenigvuldiging met 90% voor de verliezen van de ingebouwde oplader):

Image

16:59 is de ontkoppeltijd, niet de tijd van de laadonderbreking. Die laadsessie liep van 09:41 tot 15:50 (369 minuten of 6 uur en 9 minuten). Dit is duidelijk hoger dan de Chargepoint-app, die de EVSE beperkt tot 6,6 kW, niet 7,2 kW.

Maar het belangrijkste is hoe lang het opladen duurt als het afneemt, aangezien Chargepoint waarschijnlijk van die hele tijd uitgaat dat de auto 6,6 kW verbruikt.

Mijn afname begon om 14:51 en duurde tot 15:50. Dat is een vol uur dat niet op 7,2 kW was. Dus als uw 7:27 sessie 6:27 bij 6,6 kW (bruto) was en een extra uur gefactureerd tegen 6,6 kW... dan bedriegt het u.

Hier is een 90% tot 100% (netto) laadsessie op mijn L2 EVSE:

Image

Werkelijke tijd 12:10 tot 13:41. Dus 8,0524 kWh (bruto) in 89 minuten. Duidelijk niet 7,2 x 1,5 uur.

Ik kan uit mijn gegevens niet afleiden wat de netto laadstatus is wanneer de afname begint.

Laten we eens kijken of de extra 0,5 uur opladen het verschil tussen 49,17 en 41,44 kWh kan verklaren. Laten we het van de andere kant benaderen en aannemen dat het verschil van 7,73 kWh bij een snelheid van 6,6 kW is. Dat zou 1,17 uur extra zijn, niet de extra 0,5 uur die in het afnamegedeelte is doorgebracht.

Oh, nou, ik kan niet het hele verschil verklaren, slechts ongeveer de helft.

Heeft iemand betere ideeën? Heb ik iets gemist?

#5 ·
Het laat zien dat ik 44,3518 kWh heb toegevoegd. De Toyota App meldt dat dezelfde lading slechts 37,296 kWh heeft toegevoegd.
Ik weet niet wat de oorzaak is, maar er is niets mis met uw specifieke voertuig. Vandaag heb ik een L2-oplaadsessie van 90 minuten, waarbij ChargePoint 9,4 kWh levert en Toyota 6,6 kWh rapporteert. Ik geloof dat het verschil komt doordat ik de hele tijd de airconditioning heb gebruikt.

Interessant dat uw Toyota-app specifieke laadsessie-informatie rapporteert (de mijne niet). Ik heb de Google Play Store gecontroleerd... geen update beschikbaar.
Dat doet hij altijd, maar hij is onbetrouwbaar en voor mij ontbreken ongeveer 1/3 van mijn sessies. Je vindt het door op de laadbalk van de batterij te klikken en dan op "Geschiedenis" te klikken.

#7 ·
Het heeft altijd gewerkt, maar het is onbetrouwbaar en voor mij mist ongeveer 1/3 van mijn sessies. Je vindt het door op de batterij-laadbalk te klikken en vervolgens op "Geschiedenis" te klikken.
Ik klik op de batterij-laadbalk, er verschijnt "laadinformatie". Toont bereiken met klimaat aan of uit, en laadschema (ik heb er geen ingesteld).

Daaronder is er een knop om te vernieuwen (ik neem aan geschiedenis), maar er worden geen laadgebeurtenissen weergegeven. De app stuurt wel meldingen wanneer het laden begint en stopt, maar de geschiedenis van deze gebeurtenissen, laat staan hoeveel kWh er in de batterij is gestopt.